maanantai 29. lokakuuta 2012

Sylinterin korjailua

Viikonloppuna ohjelmassa oli sylinterin jäähdytysrivan korjausta. Olen jo aikaisemmin edellisen projektin aikana korjannut yhden rikkoutuneen yksilön, joten homma oli ennestään tuttua. Yleensä ylimmäinen jäähdytysripa menee rikki kun asentaja vääntää kantta auki ja niin oli ilmeisesti käynyt näiden molempien kohdalla.  Edellisessä projektissa hitsaamani liitos on kestänyt mainiosti jo vuoden verran, joten elän toivossa, että tämäkin tulee kestämään.

Leikkasin korjauspalan kolmen millin teräslevystä. Hitasusvälineenä käytän halpamarketin 160 ampeerin täytelankamigiä. Hitsipiste meinasi hieman halkeilla jäähtyessään, mutta hitsaus onnistui lopulta niin, että hitsasin ensin yhden pisteen ja sitten muutaman sekunnin päästä toisen pisteen siihen päälle. Hitsausvirtaa oli käytössä sen verran mitä koneesta irtosi.

Olen joskus työpaikalla yrittänyt hitsata valurautaa suojakaasumigillä ja siitä ei tullut oikein yhtään mitään. Jotenkin tuntuu, että täytelankamig sulaa ja tarttuu paremmin valurautaan. Parhaiten homma sujuisi ilmeisesti puikkohitsikoneella, mutta sellaista ei nyt tallista löydy. Seuraavaksi sylinteri pistetään lasikuulapuhallukseen ja maalaukseen.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti